Van Mulhouse naar Verdun, 320 km - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Klotterbooke - WaarBenJij.nu Van Mulhouse naar Verdun, 320 km - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Klotterbooke - WaarBenJij.nu

Van Mulhouse naar Verdun, 320 km

Door: Klotterbooke

Blijf op de hoogte en volg

12 Mei 2014 | Frankrijk, Verdun

Frankrijk is een mooi land. Ook dit gedeelte. Alleen gaat het vandaag verborgen onder een sluier van regen. Dat is jammer. Niet alleen dat je niet zoveel ziet, het is ook uitkijken geblazen en het is koud. Al is je kleding nog zo waterdicht, als je lang in de regen rijdt krijg je het steenkoud op den duur.
Van Mulhouse rij ik richting Épinal, via de Col du Bussang. Een mooie weg met enkele fraaie haarspeldbochten. Alleen omdat het nu met bakken naar beneden komt is het nu toch wel minder. Soms regent het zo hard dat ik even overweeg er maar even mee te stoppen, alleen je weet nooit wanneer t ophoudt. Sta je te schuilen, maar kun je daarna weer de regen in.
In een bakkerij drink ik koffie en eet ik een pain du chocola. Nee het regent de hele dag zegt de dame achter de toonbank desgevraagd. Gelukkig blijf ik daar niet. Ik rijd verder en na een tijdje wordt het wel wat beter. Het blijft echter koud.
Na Epinal ga ik verder naar het noorden. Ik rij langs Domremy-la-Pucelle, de geboorteplaats van Jeanne d'Arc. De Hele Bekende Française die stemmen hoorde, besloot (onverstandig, want dat loopt zelden goed af) tegen de Engelsen te vechten en uiteindelijk op de brandstapel belandde. Dat alles zo'n 650 jaar geleden. Haar geboortehuis staat er nog mooi bij. Verder is in dat dorp niets te beleven. Op de obligate souvenirwinkel na, met kaarten, beeldjes en andere Jeanne d'Arc-parafernalia.
Via Vittel en Commercy beland ik uiteindelijk weer in Verdun. Hier was ik de eerste dag van mijn reis ook. Ik heb het koud, heb een stijve nek en geen zin om nog verder te rijden. Ik neem een kamer in een F1 hotel en ga een uur onder een hete douche staan.

Ik ben vroeg, dus heb genoeg tijd om Verdun te bekijken. Helaas valt dat ook tegen want in Verdun zelf is niet veel bijzonders te zien. Een wat onbeleefd Amerikaans echtpaar wil weten waar "The Trenches" zijn. Bijzondere vraag. Er staan zoveel borden naar Les Champs de Bataille dat je ongeveer blind en doof moet zijn om dat te missen. Ik maak een handgebaar en zeg dat ze richting Sedan moeten rijden. Zoek het zelf uit denk ik. Dat doe ik ook altijd.

In Verdun begint het ook weer te stortregenen, dus ik zit al snel op een overdekt terras wat te drinken.

Morgen laatste ruk naar huis. Via de Maas, langs Sedan en Dinant. Ik hoop wel dat het weer meewerkt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5008

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 13 Mei 2014

Van Hoogvliet naar Rome en ook weer terug

Landen bezocht: