Van Hoogvliet naar St. Dizier, 520 km - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Klotterbooke - WaarBenJij.nu Van Hoogvliet naar St. Dizier, 520 km - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van Klotterbooke - WaarBenJij.nu

Van Hoogvliet naar St. Dizier, 520 km

Door: Klotterbooke

Blijf op de hoogte en volg

02 Mei 2014 | Frankrijk, Verdun

Iedere reis, hoe ver of exotisch ook, begint altijd met je eigen straat. Zo reed ik dus vanmorgen om 09:00 uur de straat uit, op weg naar een bestemming zo'n 500 kilometer verderop.
Het uiteindelijke reisdoel is Italië, dus dat betekent al meteen naar het zuiden. Van Rotterdam, via Antwerpen, Brussel, naar de E411, de Autoroute des Ardennes richting Luxemburg. Bij afslag 20 verlaat ik de snelweg en en rij verder via kleinere wegen langs Celles, Houyet en Bouillon.
In Celles stuit ik op een legerkamp dat uit de 2e Wereldoorlog lijkt te stammen. Oude vrachtwagens, jeeps, tenten en militairen in ouderwetse uniformen. Omdat dit gebied destijds het strijdtoneel was van het Ardennenoffensief is het schijnbaar ideaal terrein voor liefhebbers van zg. re-enactment, het naspelen van oorlogstaferelen, het koesteren van uniformen en het restaureren en rijdend houden van oud materieel. Ik neem een kijkje en praat wat met een man die vol trots zijn legertruck aan een aantal belangstellenden toont. Ik maak een compliment voor zijn mooie auto, neem afscheid en vervolg mijn reis richting Bouillon, met het vervaarlijke kasteel van kruisvaarder Godfried van Bouillon.
Hier ga ik de Franse grens over en rij via Sedan, langs de Maas naar Verdun, een plaats vooral bekend van de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog. Ik rij langs het Ossuaire de Douaumont, waar de beenderen van honderdduizenden, niet geïdentificeerde gesneuvelde soldaten worden bewaard. Ik ben er niet voor het eerst maar het blijft indruk maken. Wat zich hier heeft afgespeeld laat zich met geen pen beschrijven, "nooit meer oorlog" staat er...PAX boven de indrukwekkende entree. Nu weten we dat ondanks die vermaningen slechts 21 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog de tweede uitbrak...
Ik laat Verdun daarna achter me en rij naar Bar le Duc, door een prachtig glooiend landschap met koolzaadvelden en kaarsrechte wegen. Hierna hou ik het voor gezien en neem een kamer in een F1 Hotel in St. Dizier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 4994

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 13 Mei 2014

Van Hoogvliet naar Rome en ook weer terug

Landen bezocht: